منتدي طلاب جامعة المنوفية
عزيزى الزائر :هذة رسالة إدارية تفيد بانك غير مسجل فى منتدى طلاب جامعة المنوفية فاهلا بك زائرنا الكريم مع تحيات إدارة المنتدى
طلاب جامعة المنوفية
عزيزى الزائر :هذة رسالة إدارية تفيد بانك غير مسجل فى منتدى طلاب جامعة المنوفية فاهلا بك زائرنا الكريم مع تحيات إدارة المنتدى
طلاب جامعة المنوفية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول
" كلمتان خفيفتان على اللسان ، ثقيلتان في الميزان ، حبيبتان إلى الرحمن : سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم "....: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" من استغفر للمؤمنين والمؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة "...." قل لا حول ولا قوة إلا بالله ، فإنها كنز من كنوز الجنة "....من قال حين يأوي إلى فراشه: أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه. كفَّر الله ذنوبه وإن كانت مثل زبد البحر. " كان الرسول الكريم  إذا  أصبح قال اللهم إني أسألك علما نافعا ، ورزقا طيبا ، وعملا متقبلا"...." من قرأ قل هو الله أحد عشر مرات بنى الله له بيتا في الجنه " "  من قال في كل يوم حين يصبح وحين يمسي : حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم سبع مرات كفاه الله ما أهمه من أمر الدنيا والآخرة ".... " اللهم إني أسألك العافية في الدنيا والآخرة اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي ، اللهم استر عوراتي ، وآمن روعاتي ، اللهم احفظني من بين يدي ومن خلفي ، وعن يميني وعن شمالي ، ومن فوقي ، وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي".... قل معى " يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك " ....................." سيد الاستغفار أن يقول العبد : اللهم أنت ربي ، لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي ، فاغفر لي إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت من قالها حين يصبح موقنا بها فمات من يومه دخل الجنة ومن قالها حين يمسي موقنا بها ، فمات من ليلته دخل الجنة "

ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!

درش
3amr ma7mmed
MANAR SAMIR
ميكى
منى
taretta
هدى سليم
احمد عبدالوهاب
Mr alaa
smsm
أمــ الأحزان ــير
love_story
newlove
17 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
newlove
عضونشيط
عضونشيط
newlove

انثى
المزاج : رومانسي
كليتك : كلية العلوم
هل تحب منتدانا : نعم

ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء مارس 18, 2009 10:57 pm

لا مفيش تطويل ولا حاجة
بالعكس انا فرحانة جدا من رد حضرتك
وانا الي بعتذر عن التاخير على رد حضرتك
بس كلام حضرتك جميل جدا وانا مع كلام حضرتك ودرش بس كل مافي الامر الي صعبان عليا تعبنا طول حياتنا وطول السنين ونجيب اعلى درجات ومجموع وفي الاخر منشتغلش بشاهدتنا الي تعبنا فيها
ولكن فعلا لما بفكر بعقل بحس ان الكلام مظبوط وان البيت للبنات اولى واامن لها من الشغل والاختلاط
وانا بشكركم بجد على اهتمامكم واتمنى ان اسمع ردود جديدة
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت أبريل 04, 2009 1:19 pm

بلى يا غالية انك لم تتعبي في هذا العلم ولن تستفيدي به بلى وانما علمي ماتعلمتيه لاولادك ولزوجك ولما لا واذا احسست انك يمكن ان تقدمي الجديد فيه فابحثي في هذا العلم وقدميه وصدقيني زوجة متعلمة تصبح مربية فاضلة وواعية فكيف ما تعلمتيه ذهب سدى لا يا غالية اريد ان اقول لك اني اتعلم لكي افيد يديني قبل بيتي ثم افيد زوجي ثم اولادي ويا لها من متعة .
كما اريد ان اقول لك ان الجامعة لها ثلاثة اشكال وان لم يكن هذا هو موضوعنا فففي رايي ورأي اخي قال لي في اول يوم في الكلية هذه الكلمات قال لي "ان الجاعة تحتوي على ثلاث اصناف من الناس
الاول منهم يحسون بالانطلاق ويعيشون يومهم ولا يهمهم سوى المرح واللعب واللهو والانفتاح
الثاني من يهمهم الدراسة فقط اي الذين يذاكرون بشدة ولا يهمهم سوى ذلك
الثالث من هم مشغولون بالسياسة ويدخلونها في الدين
والرابع من يهمهم دينهم ويعملون لرفعته فيتعلمون لرفع دينهم ويدعون الى سبيل ربهم فتريهم يكونون قدوة في انفسهم من غض بصر ومن تقوى لله تعالى"
فان كنت يامن تتطالبين بعمل المراة من اي الثلاثة اهنئك على الدنيا الزائلة التي اخترتيها وان كنت يا غالية قد فضلت الاخرة فانك ستحمي نفسك من اخطار واهوال الدنيا وما فيها واخطرها الاختلاط
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت أبريل 11, 2009 10:26 pm

طيب انا ليا راي تاني خالص
احنا ليه بنحكم علي الانسان بجنسه
يعني ليه نقول الصداقة بين جنسين ومنقولش الصداقة بين شخصين
انا اؤيد الصداقة دي
وكمان انا شايف انه ممكن الصديقة بالنسبة ليا كولد تخرج من جوايا حاجات صاحبي الولد اللي زي ميقدرش يخرجها
والعكس اكيد طبعا
وعايز اقول حاجة لصاحب الموضوع
يؤيد بتتكتب كده(يؤيد) مش ( يقيد)
(يقيد) دي عندنا هناك في المحاسبة

تحذييييييييييير
اخرج بسرعة خارج هاذا المنتدي لانه مستهدف وهينفجر خلال دقائق
اللهم بلغت اللهم فشهد
ramysabry
عضو مميز
عضو مميز
ramysabry

ذكر
كليتك : تجاره
جنسيتك : مصرى
كيف تعرفت على منتدانا : صديق

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 14, 2009 5:11 pm

على فكره انت هتكون عضو جامد واحلى ما فيك الصراحه
وبعدين انا رايى من رأيك فى الموضع ده
انه عادى ممكن تكون فى صداقه بين الولد والبنت

بس ارجع واقول ان المجتمع بيكون له تحكماته طبعا
http://medosabry.mazikaraby.com/portal.htm
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 14, 2009 6:28 pm

ربنا يخليك يا ريسنا
ومفيش احسن من الصراحة طبعا
بس الوقتي انت بتتكلم علي المجتمع
وانا بتكلم علي المجتمع
وفي ناس كتير بتتقبل الحكاية دي عادي
ramysabry
عضو مميز
عضو مميز
ramysabry

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 8:43 am

طبعا المجتمع بيكون له تحكماته يعنى فى بعض المجتمعات بيكون عادى جدا وفى مجتمعات اخرى بيتكون فضيخه للولد والبنت فلازم كل واحد يتماشى مع مجتمعه لكن المشكله مش مشكله ولد وبنت المشكله اكبر بكتير دى مشكله مجتمع بالكامل
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء أبريل 15, 2009 2:22 pm

والله انا شايف الحكاية دي قربت تخلص
وناس كتير جدا بقيت عادية عندهم
ramysabry
عضو مميز
عضو مميز
ramysabry

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس أبريل 16, 2009 6:50 am

الحوار فعلا عادى عند كتير من الناس لكن فى بعض المجتمعات بيكون غلط
والمشكله ان المجتمعات اللى فيها الحوار ده عادى بيقولوا على المجتمعات التانيه انها متخلفه
والمجتمعات اللى بترفض الحوار بيقولو على المجتمعات اللى عادى فيها
انها مجتمعات متحرره وبتقلد الغرب
يا ترى مين الصح ومين الغلط
التحرر ام التخلف
المجتمعات القافشه ولا اللى مسيباها
ومحدش يقولى خير الامور الوسط
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس أبريل 16, 2009 7:07 am

هههههههههههههههههههه
انت عرفت منين اني هقول كده
هههههههههههههههه
ramysabry
عضو مميز
عضو مميز
ramysabry

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالسبت مايو 09, 2009 9:17 am

مفيش اى حد رد على سؤالى يا ترى مين اللى صح

التحرر ام التخلف
المجتمعات القافشه ولا اللى مسيباها
ومحدش يقولى خير الامور الوسط

virochy
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء يونيو 10, 2009 4:33 pm

فيه ناس بتقول ان الصداقه تكون فى حدود الدراسه فقط وفيه ناس بتقول ان هيه حرام وناس بتقول ان هيه عادى زى اللى بين الاولاد او بين البنات وحكاية ان الصداقه بين ولد وبنت تقلب حاجات تانيه زى الحب مثلا ف ده موجود برده بس انا رايى ان لو فيه حد بيرتاح لحد تانى مهما كان هوه ايه وفى حدود التعامل المحترم يبقى مفيش مشكله وياما بنشوف بنات بترتاح للاولاد اكتر من البنات والعكس موجود
هذا رايى بس يارب محدش يزعل منى
بيدو
عضونشيط
عضونشيط
بيدو

ذكر
كليتك : التجاره

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 16, 2009 9:51 am

انا مش عندي اي اعتراض في الصداقه بين الولد والبنت

تخيل ان البنت ممكن تكون احسن من الولد في بعض المواقف
وبعدين ما الشات في المنتدي يعتبر نوع من انواع الصداقه يكفي انك عارف انك بتكلم بنت
وبترد علي مواضيعها وشويه بتشكرها ايه المانع في كده
بس هتتعرض لكتير من المشاكل لوعايز تصاحب استحمل ياعم روميو
نايس توبيك وتقبلي مروري
newlove
عضونشيط
عضونشيط
newlove

انثى
المزاج : رومانسي

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين يناير 11, 2010 8:17 am

انا بشكرك يا جماعة كلكم على رودودكم وارائكم وبشكر ايضا الزوار الي من الخارج
وكل واحد حر في رايه يا جماعة

اما بالنسبة للرد على الاستاذ رامي صبري فهو ....................بس محدش يزعل انا بقول راي
ان المجتمعات القافشة ليه ...............
لان هي الي فيها الناس بتوع زمان الي مجاش على عصره التطور والتكنولوجيا والافتتاح الغريب ده الي احنا عايشين فيه وكل مبنرجع ورا اكتر واكتر كلمبنلاقي ان الدين والتعامل كان افضل وانا بقول بصراحة استحالة احنا دلوقتي بنطبق الدين بالظبط ولكن في حاجات كتيرة بنسيبها ونحللها كمان عشان تمشي مع هواينتا والي احنا عاوزين بنعمله
وربنا يشهد على كلامي ده فعلا
انا مش بقول حاجة
انا بطلب من ربنا سبحانه وتعالى انه يهدينا جميعا وانا معاكم ويقربنا اكتر الي طريقة المستقيم طريق الصلاح

انا اسفة على الاطالة
وبشكر كل الي ردو على موضوعي بجد وادوني اراههم

واسفة مرة تانية على تاخيري في الرد
كريم السيد
عضونشيط
عضونشيط
كريم السيد

ذكر
العمل/الترفيه : pharmacy
المزاج : مش فارقة
كليتك : مش من جامعة المنوفية

هل تحب منتدانا : جدا

مُساهمةموضوع: رد: ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!   ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!! - صفحة 2 Icon_minitimeالإثنين يناير 11, 2010 4:56 pm

انا مش مع الصداقة بين الولد والبنت
بس مش معنى كدة ان الولاد يتحاشوا البنات او العكس
لكن لو الظروف جمعت بينهم فى موقف ما يتعاملوا مع بعض كالاصدقاء
بس

ادخل بسرعة واعطينا رايك موضوع هام !!!!!!!
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-