منتدي طلاب جامعة المنوفية
عزيزى الزائر :هذة رسالة إدارية تفيد بانك غير مسجل فى منتدى طلاب جامعة المنوفية فاهلا بك زائرنا الكريم مع تحيات إدارة المنتدى
طلاب جامعة المنوفية
عزيزى الزائر :هذة رسالة إدارية تفيد بانك غير مسجل فى منتدى طلاب جامعة المنوفية فاهلا بك زائرنا الكريم مع تحيات إدارة المنتدى
طلاب جامعة المنوفية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول
" كلمتان خفيفتان على اللسان ، ثقيلتان في الميزان ، حبيبتان إلى الرحمن : سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم "....: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" من استغفر للمؤمنين والمؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة "...." قل لا حول ولا قوة إلا بالله ، فإنها كنز من كنوز الجنة "....من قال حين يأوي إلى فراشه: أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه. كفَّر الله ذنوبه وإن كانت مثل زبد البحر. " كان الرسول الكريم  إذا  أصبح قال اللهم إني أسألك علما نافعا ، ورزقا طيبا ، وعملا متقبلا"...." من قرأ قل هو الله أحد عشر مرات بنى الله له بيتا في الجنه " "  من قال في كل يوم حين يصبح وحين يمسي : حسبي الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم سبع مرات كفاه الله ما أهمه من أمر الدنيا والآخرة ".... " اللهم إني أسألك العافية في الدنيا والآخرة اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي ، اللهم استر عوراتي ، وآمن روعاتي ، اللهم احفظني من بين يدي ومن خلفي ، وعن يميني وعن شمالي ، ومن فوقي ، وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي".... قل معى " يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك " ....................." سيد الاستغفار أن يقول العبد : اللهم أنت ربي ، لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي ، فاغفر لي إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت من قالها حين يصبح موقنا بها فمات من يومه دخل الجنة ومن قالها حين يمسي موقنا بها ، فمات من ليلته دخل الجنة "

متى استطيع ان احب؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
nesma
عضونشيط
عضونشيط
nesma

انثى
العمل/الترفيه : الانترنت التلفزيون
المزاج : هوائية
كليتك : اولى تربية عام قسم جغرافيا
جنسيتك : مصرى
هل تحب منتدانا : نعم
كيف تعرفت على منتدانا : جوجل
احترام قوانين المنتدى : متى استطيع ان احب؟ 111010

متى استطيع ان احب؟ Empty
مُساهمةموضوع: متى استطيع ان احب؟   متى استطيع ان احب؟ Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 16, 2009 7:08 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا جماعة دا مش موضوع بس استطلاع اراء وبما انكم اكبر منى احب اعرف من وجة نظر كل واحد فيكم
امتى الواحد يحب والشروط المطلوبة للحب بالنسبة للبنت او للولد؟

وعن نفسى بشوف ان اكيد الحب ملهوش ميعاد وبيجى لوحدة بس اكيد
العقل بيفكر ويدى شارة للقلب عشان يوافق انة يحب
ومن اهم الشروط يكون مخلص الكلية ومكون نفسة ومستعد انة يخطبها عشان ميعذبش نفسة

وبالنسبة للبنت تكون خلصت كليتها ومخطوبة ومتحبش اى حد كدة عشان اكيد هتقع فى مشاكل
فبلاش وجع قلب ليها ولا لية استنوا لما تكونوا جاهزين للارتباط وخدوا الخطوة بجد
انا عارفة ان كتير هيعارضنى بس انتوا الاكبر واحب اعرف وجة نظركم

معلش بتقل عليكم
Eng_Designer
عضو مميز
عضو مميز
Eng_Designer

ذكر
العمل/الترفيه : Graphics Designer
المزاج : اوقات رايق واوقات مخنووووق اوى
كليتك : كلية الآداب
الفرقة الاولى
قسم جغرافيا

متى استطيع ان احب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: متى استطيع ان احب؟   متى استطيع ان احب؟ Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 16, 2009 7:24 pm

اولا انا احب اقول بالنسبة للولد
ان الحب الاول بيبقى سهل شوية وفى اغلب الاوقات ما بيبقاش حب بيبقى فرحه انه اتعرف ع بنت او حبها
الواحد يحب لما البنت اللى بيحبها حاسس انه بيفكر فيها علطول وبيبقى نفسه يكلمها 24 ساعه فى ال 24 ساعه ولما يسبها مثلا يبقى حاسس انه عاوز يرجعلها تانى وميقدرش يستغنى عنها ولا حتا ثانية ويكلمها علطول وبيبقى حاسس بسعاده واحساس عمره ما جربه فى حياته قبل كدا فى الوقت ده يبقى بيحبها لكن لو عاش الاحساس ده مثلا كام يوم وبعد كدا بقا الموضوع عادى كدا يبقى مش حب
ع فكره يا جماعه الحب ده احساس جميل اوى والانسان بيبقى فى سعاده الواحد ميقدرش يوصفها ولو مثلا عرفت واحد قبل ما يحب وبعد شوية حب بنت هتلاقيه متغير فى تصرفاته وعلطول يكون سرحان وكدا بس
انا كنت عاوز اقول ان بصراحة مشجعش البنت انها تتجوز او تتخطب من غير حب لان اغلب المشاكل اللى بين المتجوزين بيبقى مفهموش بعض وكل واحد يقول الحب ييجى بعد الجواز وكدا لا بصراحة ده غلط فى غلط
ياريت يا جماعه الانسان اللى بيحب انسانه يكون بيحبها بجد ويتاكد من احساسه لان ع اد ما الحب جميل ع اد ما بيوجع اوووووووى
معلش بعتذر انى طولت عليكم
http://www.egtlab.com
السلام
مشرف قسم
السلام

ذكر
كليتك : حقوق
هل تحب منتدانا : جدا

متى استطيع ان احب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: متى استطيع ان احب؟   متى استطيع ان احب؟ Icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 17, 2009 4:43 pm

طبعا هو الحب بالنسبه للولد مش ينفع خالص غير بعد ما يخلص كليته

وعموما ربنا يوفق الجميع

بس يا شباب

مينفعش الحب الاعمى

يعنى الحب لازم يكون فى اطار الظروف المحيطه علشان منتعبش

وشكرا لكاتب الموضوع

لان الموضوع مهم

متى استطيع ان احب؟ 561706 متى استطيع ان احب؟ 561706 متى استطيع ان احب؟ 561706 متى استطيع ان احب؟ 561706
sima_s
مشرفة مؤسسة
sima_s

انثى
المزاج : Happy
كليتك : علوم
هل تحب منتدانا : جدا

متى استطيع ان احب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: متى استطيع ان احب؟   متى استطيع ان احب؟ Icon_minitimeالسبت نوفمبر 28, 2009 8:43 am

نايس توبيك يا قمراية

و فى نفس الوقت صعب اوى انك تقول رأيك فى توقيت الحب و على فكرة عجبنى اوى رأى عبد الرحمن

و اكيد بردو حلو رأى مصطفى دبوس ان لازم نربط الحب ده بالظروف المحيطة بينا

بس بالنسبة لرأى ..... اولا انا عمرى ما شوفت حد حب بجد و لاقيته خطط للحب ده لكن فجأة بيلاقى نفسه متعلق بالحد التانى ده و يعنى مش قادر يستغنى عنه او يعنى can't help it

لكن بيكتشف انه بيحب و حاسس ان الشخص ده هو اللى بيكمله و عايز يكمل حياته معاه و لازم يعترف بده اولا ثم بعد ذلك بيبدأ يبص للظروف اللى بيتكلم عنها مصطفى و مدى نجاح هذا الحب او هذا الارتباط و ربنا يوفق الجميع طبعا

و طبعا اهم من كل ده ان يكون الطرف التانى بيبادله نفس الشعور و الا هيكون حب من طرف تالت و بمجرد ما يتأكد ان الحب ده متبادل بيبدأوا بقى هما الاتنين يشوفوا هيتصرفوا ازاى او على اى اساس

فانتى يا حبيبتى مش المفروض تسألى احب امتى لانك مش هتعرفى انتى هتلاقى نفسك بتحبى و ان شاء الله ربنا يكرمك و يوفقك للى فيه الخير ليكى ان شاء الله

و سورى على الاطالة و تقبلى بساطة مرورى
nesma
عضونشيط
عضونشيط
nesma

انثى
العمل/الترفيه : الانترنت التلفزيون
المزاج : هوائية
كليتك : اولى تربية عام قسم جغرافيا
احترام قوانين المنتدى : متى استطيع ان احب؟ 111010

متى استطيع ان احب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: متى استطيع ان احب؟   متى استطيع ان احب؟ Icon_minitimeالسبت نوفمبر 28, 2009 12:59 pm

تسلموا يا جماعة على الاراء الجامدة دى
وان شاء الله اعمل بيها
كل سنة وانتم طيبين

متى استطيع ان احب؟
صفحة 1 من اصل 1